“de menukaart leest als een wijnkaart”
In een van Utrechts mooiste pandjes huist sinds half augustus een bijzonder proeflokaal. En waar je bij dat woord wellicht vooral aan wijn denkt, draait het aan de Ganzenmarkt 30 om koffie. Heel goede koffie. Het hyper-Utrechtse Keen Coffee bestaat al een tijdje, maar het proeflokaal is gloednieuw. Een langgekoesterde wens van de drie ondernemers erachter. “Hier geven we Keen een gezicht.”
“Het is nog een beetje onwerkelijk. Op 1 mei kregen we de sleutel van dit pandje en tegelijkertijd van onze nieuwe branderij. Het was niet zo gepland maar het is waanzinnig dat het gelukt is.” We spreken Bonne Postma wanneer de steigers nog voor de deur staan en de muren vers gestuct zijn. Plastic voor de deuren en voor een plas moet je bij de buren zijn. Maar de koffiemachine staat al te pronken op de bar. De prioriteiten zijn duidelijk. En terecht. Want het proeflokaal mag dan gloednieuw zijn, de ondernemers erachter zijn dat zeker niet. “Toen ik 15 jaar geleden een training volgde en een bijbaantje als barista had was dat heel uniek. Koffie was helemaal geen onderwerp in het horecalandschap. Maar ik raakte gepassioneerd. Het is een leuk wereldje. Koffiemensen zijn eigenlijk een beetje outlaws. Ik ben van origine landschapsarchitect maar nooit meer uit de koffie gestapt.”
Een logische volgende stap was het opzetten van een eigen koffiemerk. Zeven jaar geleden werd Keen Coffee geboren. “Wat ik zo cool vindt is onze positie in de markt,” gaat Bonne verder. “We hebben de kans om de keten heel kort te houden. Onze koffie kopen we direct bij de boer. Die werkwijze is eigenlijk een beetje ontstaan. We deden aan wedstrijden mee, waardoor we bekendheid genereerden.” Keen Coffee is namelijk twee keer Nederlands kampioen filterkoffie en haalde het zelfs tot de laatste zes bij de wereldkampioenschappen. “Op die plekken komt de hele community samen, ook de producenten. We kregen de kans om te reizen en te zien waar de koffie daadwerkelijk gemaakt wordt. Producenten willen ook gewoon het liefst direct met hun klanten zakendoen. Zo is bij ons eigenlijk die waarde om de keten kort te houden steeds groter geworden.”
Specialty coffee
Keen is een ‘specialty coffee brander’, wat betekent dat alle schakels in de keten altijd streven naar kwaliteit boven kwantiteit. Een van de kenmerken is dat Keen de koffie vers brandt en versgeroosterd levert. Gebruikers malen de koffie dus ook zelf thuis. Want zo blijft die vers. Heb je thuis geen koffiemaler dan kende je Keen dus misschien niet eerder maar de kans dat je een van hun koffies hebt gedronken is groot. Utrechtse horeca als De Klub, Cupp, Møs en Broei serveren Keen Coffee al jaren. Met het proeflokaal willen Bonne en zijn collega’s het merk een gezicht geven en mensen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met specialty coffee. “We hebben een heleboel goede specialty branderijen in Nederland, maar gek genoeg nog niet echt een tasting bar.” Aan de Ganzenmarkt kun je straks zo’n 15 verschillende koffiebonen proeven, bereid als espresso, cappuccino of filterkoffie.
“WE HOUDEN DE KETEN HEEL KORT”
De menukaart leest als een wijnkaart en de heren willen gasten uitnodigen om verschillende smaken te proeven. “Zonder het erdoor te drukken. Zo’n menukaart kan een beetje overweldigend zijn als je er niets vanaf weet, maar daar willen we mensen juist bij helpen. Als je niks met koffie hebt behalve dat je je cappuccino in de ochtend lekker vindt ben je ook meer dan welkom. Graag juist. De echte kenners weten ons nu al wel te vinden. We willen juist de mensen leren kennen die we nieuwe dingen kunnen laten proeven en ze specialty coffee laten ontdekken. Ze uitdagen om te proeven. Als je een koffie bestelt kun je daar iets van vinden, maar als je niks hebt om het direct mee te vergelijken heb je eigenlijk geen referentie. Daar begint de ontwikkeling in het ontdekken van koffie. Met wijn vinden we het heel normaal dat je meerdere dingen naast elkaar proeft. Het is eigenlijk ook heel logisch.”
Tekst: Sanne Dijkgraaf
Fotografie: Sophie Bijsterbosch
Het hele artikel lees je in UTRG #4.
Een abonnement bestel je al voor 35 euro per jaar (voor 4 edities). De losse editie #4 bestel je hier.