Betrokken UTRG’ters in beeld
Veel Utrechters zijn, dikwijls buiten beeld, intensief betrokken bij de stad, hun stad. Leuk dus om ze eens te leren kennen, je te verdiepen in hun verhaal, hun achtergronden en drive. In deze rubriek brengen wij ze in beeld en vertellen we wie ze zijn. Deze keer Dainahara Polonia.
Een gepassioneerde city blogger
Explore explore, explore en nog eens explore. Dat kun je inmiddels wel één van de kernkwaliteiten noemen van Dainahara Polonia, die met haar populaire, digitale stadsgids ‘Explore Utrecht’ al sinds 2010 de leukste tips deelt voor Utrecht en omgeving. En dat doet ze als betrokken UTRGter vol passie, bijzonder speels en inspirerend. Maar hoe is dat ooit begonnen?
Zelf ken ik Dainahara al geruime tijd uit het Utrechtse, dus voor mij is haar werk als city guide niet nieuw. Maar lang niet iedere (nieuwe) UTRGter kent haar platform en dat is jammer, want als je de stad op een bijzondere manier wilt leren kennen dan is Explore Utrecht dè plek bij uitstek. Neem er snel maar eens een kijkje en je zult zien wat ik bedoel. Waar Utrecht Marketing zich vooral richt op het trekken van buitenlandse toeristen en Nederlanders naar de Domstad met een focus op de highlights in de stad, zoals… juist… de Dom, weet Dainahara met een bescheiden team van city experts de stad met haar plat- form echt een heel eigen gezicht te geven in zowel woord als beeld. Ontdek, proef, shop, ga uit, bezichtig, beleef, overnacht… de ultieme plekjes vind je op Explore Utrecht.
Het begon met fashion
Dat begon dus al in 2010 toen Dainahara haar eigen website ‘My Personal Style’ startte. Geboren in Willemstad op Curaçao, kwam ze op haar derde al naar Nederland. Vanuit Utrecht volgde ze een studie HBO Management-Economie-Recht en later ook Sociologie in Amsterdam, waar ze in 2009 afstudeerde. Tijdens haar afstuderen en daarna werkte ze bij de Rabobank in Utrecht, nog voordat de grote torens er stonden en ondanks de wereldwijde bankencrisis (van 2007 tot circa 2011) en dat na een baan van circa 9 jaar bij een handelshuis in Amsterdam. Dainahara: “Om toch bezig te zijn heb ik destijds een fashion blog opgezet, ook omdat ik van familie, vrienden en kennissen steeds vragen kreeg over winkelen in mijn inmiddels geliefde ‘stadsie’. Ik ben een echte fashion-liefhebber en was een tijdlang stylist voor een online platform.”
“Ik ben in die tijd echt van Utrecht gaan houden. Ook tijdens mijn studie in Amsterdam voelde Utrecht als thuis. De stad groeide uit van een studentenstad tot een stad met meer en meer allure. Door het delen van de beste plekjes om te winke- len groeide ‘My Personal Style’ snel en werd ik uitgenodigd voor reisjes met andere modefanaten en voor diners bij de leukste restaurants. Een top tijd”, vertelt Dainahara enthousiast, “en een geweldige ervaring, maar ik wilde meer doen voor mijn stad. Daarom ging ik vaker op zoek, vond en bezocht ik veel bijzondere locaties en leerde ik steeds meer mensen kennen. De hotspots waar ik zelf blij van werd kregen een plekje op exploreutrecht.nl, mijn nieuwe platform voor alles wat leuk is in stad en provincie Utrecht. Langzaamaan kreeg ik ook hulp van medeschrijvers, mijn city experts, die net als ik niets liever doen dan de stad afstruinen voor dat ene leuke plekje, winkeltje of event.”
Van Hyves tot Instagram
Met zowel het platform Explore Utrecht als met alle social media kanalen ging het erg goed. Dainahara: “Dat begon met Hyves, weet je nog? Toen Facebook, Twitter en Insta. Er dien- den zich steeds vaker ook verzoeken en opdrachten aan van leuke en gepassioneerde mensen en organisaties en bedrijven die wilden samenwerken door hun bedrijf een plek te geven op de website om zo hun bekendheid te vergroten en met meer mensen in contact te komen. Ik besloot daarom mijn platform in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Het bouwen aan Explore Utrecht nam zo steeds serieuzere vormen aan en heeft zich inmiddels ook uitgebreid naar andere steden. Naast Utrecht en omgeving werk ik inmiddels ook voor en in Gorinchem, Arnhem, Haarlem en, ja ja… zelfs Antwerpen.”
Met veel plezier runt Dainahara dagelijks haar populaire platform en inmiddels ook haar eigen contentmarketing bureau creator-studio.nl in Utrecht. Sinds 2019 mag zij zichzelf namelijk ook officieel online/digital marketeer noemen. Dainahara: “In die hoedanigheid ben ik bezig mensen en bedrijven te hel- pen met het verbeteren van hun online zichtbaarheid en het bereiken van hun doelgroep. Mijn online avontuur heeft mij de afgelopen jaren heel veel gebracht en ik ben dan ook enorm benieuwd naar wat zich nog meer gaat aandienen.” Meer dan terecht is Dainahara erg trots op haar activiteiten en ze mag zich wat ons betreft dan ook zonder twijfel een belangrijke en betrokken ambassadeur van UTRG noemen! En… een bijzon- der gezellige gesprekspartner…
Tekst: Maurice Hengelend
Beeld: Caroline Martinot