woensdag 27 mei 2026
spot_imgspot_img

Top 5

spot_img

Gerelateerd

Op het lijf geschreven

In deze rubriek gaan we langs bij Utrechters met zo’n grote liefde voor ons stadsie, dat ze er een aandenken van op hun lijf hebben. Dit keer: Rolf van Anholt (44, co-founder van Utrechtse start-up PLTFRM). Op zijn enkel staat een Domtoren, gezet ín de Domtoren.

“Mijn eerste tattoo staat op mijn onderarm. Ik heb hem laten zetten vlak voordat ik begon met ondernemen, iets wat ik puur voor mezelf deed. Daarna ontstond natuurlijk de vraag: wat wordt nummer twee? Ik wilde zeker weer een tattoo met betekenis, dat is voor mij wel een voorwaarde om iets te vereeuwigen. En toen zag ik een oproep. Je kon je inschrijven om de Dom op je lijf te laten zetten… ín de Domtoren. Ik werd ingeloot en op 2 oktober 2024 stond ik in de rij voor de Domtoren. Het was een bijzondere ervaring. Je kwam binnen en koos ter plekke het design uit. Wie de tattoo zou zetten, wist je van tevoren niet. Dat maakte het ook wat avontuurlijker, zeker voor iemand met maar één tattoo op zak!

Uiteindelijk is mijn Domtoren gezet door Chris van Padma Tattoo Utrecht. Het was een klein beetje pijnlijk daar op je enkel, maar voor ik het wist, was het klaar. Het duurde nog geen 15 minuten. Het meeste werk zat in de voorbereiding, haha. Ik ben er heel blij mee, hij zit er nog altijd strak op. En gelukkig maar, want voordat Chris begon, zei hij: ‘Ik kijk wel een beetje scheel ondertussen’, omdat hij al de hele dag aan het tatoeëren was. Mijn Domtoren-tattoo zit vaak onder mijn sok, dus hij is niet dagelijks zichtbaar. Maar iedereen die hem ziet reageert er leuk op en herkent meteen wat het is.

De Dom heeft sowieso een speciaal plekje in mijn hart. Ik ben opgegroeid in Amersfoort, maar ging studeren in Utrecht en ben sindsdien niet meer weggegaan. Mijn vrouw leerde ik kennen op een festival georganiseerd door gemeenschappelijke vrienden. We kwamen allebei net uit een relatie, en in de auto richting het festival klikte het meteen. Vanaf dag één is het hartstikke aan en zijn we onafscheidelijk. This is it, dacht ik. Ik ga haar ten huwelijk vragen. Maar waar doe je dat nou? Toen heb ik gebeld en gevraagd of ik haar op de Domtoren kon vragen. En zo stonden we op een regenachtige dag bovenin de Dom, met champagne in de hand en uitzicht over ons stadsie. Dat heeft ons nog meer verbonden met de stad en natuurlijk de Dom. Dus toen ik werd ingeloot om daar in de toren mijn volgende tattoo te laten zetten, was dat precies waar ik naar op zoek was.”

Tekst: Kylie Fletcher
Fotografie: Marike van Pagée

Populair