“Wij kopen heel veel op onderbuikgevoel”
“Smakelijk, smaak. Hier valt absoluut over te twisten. Al nadenkend over smakelijk en smaak, kom ik tot de conclusie dat de term smaak eigenlijk wel heel belangrijk voor me is … Wat de een afschuwelijk vindt, ieders goed recht, vindt de ander te gek. Je hebt meelopers en koplopers. Wij gaan met ons assortiment in onze winkel voor de koplopers en dus niet voor de massa. Klanten die buiten de lijntjes durven te denken en net op zoek zijn naar dat ene meubelstuk of accessoire dat het verschil maakt en waar je blij van wordt. Want zo kopen wij in. Altijd op zoek naar dat ene product, die te gekke bank of productlijn. Dat wat je vooral niet terug ziet bij je buren.
Ik koop vooral internationaal in. Met mijn bus struin ik door Europa op zoek naar vintage en design vondsten maar bezoek ik ook internationale woonbeurzen om nieuwe meubels in te kopen. Altijd maar op zoek naar die one of-a-kinds en onderscheidende stukken. Zo ontdekte ik laatst weer een waanzinnige retrostijl, nieuwe stoelenlijn op een beurs in Spanje. Te gekke vormen en verschillende velvet kleuren met een prachtige tulpvoet. Die koop ik dan direct in en laat ze verschepen naar Nederland. Wij kopen heel veel in op onderbuikgevoel, dat wat we zelf mooi en bijzonder vinden. Is dit dan ieders smaak? Neee! Zeker niet. Wij kunnen nooit inkopen op ieders smaakgebied. Ons assortiment is heel gevarieerd, van Arcade game kasten en porseleinen panters en tijgers uit Italië tot maatwerk zitbanken in mega veel verschillende printen en stoffen. Less is more, niet je hele huis vol met tierlantijntjes, maar de wat betere indrukwekkende en opvallende stukken die het verschil maken.
De vrolijke berichten, vondsten en nieuwe items die Spektakel wonen op Instagram en TikTok laat zien, worden mega goed bekeken. Met meer dan 50.000 volgers op Insta, blijven de nieuwe kijkers maar binnen ploppen. Deze volgers weten dus mijn bijzondere smaak en assortiment te waarderen, dat is ontzettend tof natuurlijk. Veel influencers en Bekende Nederlanders behoren inmiddels tot mijn klantenkring, daar ben ik best heel trots op. Ik had laatst nog een leuke samenwerking met Roos Reedijk van Kopen zonder kijken. Voor haar hebben we een te gekke luipaard kandelaar mogen ontwerpen. Te leuk!
Mijn persoonlijke smaak is dus heel erg bepalend voor het plezier dat ik heb in mijn werk. Ik zeg wel eens ‘een winkel is een gevangenis’. Maar ik heb wel de leukste gevangenis! Mijn werk wordt bepaald door de doelgroep die je hoopt naar binnen te krijgen. Omdat wij een buitensporige winkel hebben, zijn onze klanten vooral mensen die zelf ook een beetje buiten de lijntjes durven te kleuren. Dus zijn er al heel snel raakvlakken en mooie gesprekken. En dat vind ik het belangrijkst. Dat is voor mij echt een must. Ik durf te stellen dat echt 90 procent van de klanten die ik binnen krijg leuke mensen zijn en dat maakt mijn werk zo leuk. Anders kan ik niet functioneren.”